چهارشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٧

Farsi - Bengali

منو اصلی
اوقات شرعی
ساعت
وضعیت آب و هوا
weather.ir is down


  چاپ        ارسال به دوست

آئین شب برات وجشن نیمه شعبان در رایزنی فرهنگی

 درسنت ها و باور مسلمانان بنگلادش، نیمه شعبان وشب برات ازاهمیت معنوی خاصی برخورداراست. روز نیمه شعبان تعطیل رسمی است. حضور در مزارات وقبرستان ها در شامگاه روز14 شعبان، فاتحه خوانی برسرقبور درگذشتگان خود، پخش نذرانه به مستمندان وکمک به فقرا به یاد درگذشتگان، ازجمله مراسمی است که درآستانه شب برات با شور خاصی برپامی شود. واما درشب برات ونیمه شعبان، مردم با تجمع درمساجد، مراکز و محافل دینی، شب را به اِحیاء و شب زنده داری، عبادت ودعا ومناجات به درگاه الهی پرداخته وتا اذان صبح بیدار مانده و معمولا، آنروز را روزه می گیرند.

شب برات برای اهل تشیع وپیروان اهل بیت (ع) دربنگلادش نیز از اهمیت خاصی برخورداراست. این شب برای آنان، هم شبِ بافضیلت و دعااست وهم شب جشن میلاد خجسته مهدی موعود حضرت امام عصر(عج). آنان نیز در این شب، با برپایی جشن میلاد، به عبادت وشب زنده داری نیز می پردازند.

آئین شب برات و جشن نیمه شعبان در مرکزفرهنگی ایران

امسال نیزمیلادخجسته حضرت مهدی (عج) وشب برات درمحل رایزنی فرهنگی داکا طی مراسمی گرامی داشته شد. این مراسم به طورمشترک ازسوی رایزنی فرهنگی وانجمن مومنین بنگلادش  درسالن کتابخانه رایزنی فرهنگی برگزارگردید. دراین مراسم 150 نفر از پیروان اهل بیت (ع) مشتمل برخانم ها وآقایان شرکت نمودند. حجت الاسلام، مشایخی راد، نماینده جامعه المصطفی دربنگلادش، و حجج اسلام، آقایان مولانا عبدالقدوس و معین الدین ازطلاب بنگلادشی، دراین مراسم سخنرانی نمودند. 

پس ازتلاوت کلام الله مجید ابتدا آقای سیدموسی حسینی رایزن فرهنگی درسخنان کوتاهی ضمن عرض خوشامد، میلاد حضرت حجت ابن الحسن(عج) رابه حضارتبریک گفت واظهارداشت: امشب ازسویی شب برات وشب عبادت و مغفرت ورحمت الهی است که پس ازلیله القدر، از با عظمت ترین شب های طول سال برای طلب مغفرت ورحمت الهی ازجانب  بندگان به شمارمی رود. ازسوی دیگر شب ولادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) است. این دومناسبت مهم، سبب شده است که این مراسم با حضورشما عزیزان برگزارگردد وامیدوارم از این لحظات بهره مناسب راببریم.

حجت الاسلام مشایخی راد، نماینده جامعه المصطفی دربنگلادش، نخستین سخنران بود که پس ازتبریک این مناسبت بزرگ، به تشریح اعتقاد به انتظار فرج دربین ادیان الهی و درطول تاریخ بشریت ودیدگاه شیعه دراین خصوص پرداخت. وی گفت اساسا انسان بدون انتظار وامید نمی تواند بسربرد. همه انسان ها به حکم انسان بودن، با امید وآرزو زندگی می کنند. همانگونه که ازانسان امید رانمی شود گرفت انتظار را نیز نمی توان گرفت. پس انتظاریک مفهوم انسانی است و نه امری دینی صرف. بنا براین اگرامید وانتظار ازهر جامعه ای گرفته شود آن جامعه مضمحل شده وازبین می رود. وی با طرح این سئوال که آیا انتظار فرج عقیده ای مخصوص به شیعه است ویا یک امر تاریخی وجهانی است، ادامه داد که درطول تاریخ، همواره انسان هایی داشته ایم که منتظربوده اند. اما منتظر چه چیزی؟ اگرآن ها هم منتظربوده اند پس چرا انتظار ما با آنان متفاوت است؟ آقای مشایخی به جایگاه انتظار درادیان الهی پرداخت وگفت: درطول تاریخ، هنگامی که پیامبری می آمد ودستوراتی برای هدایت انسان ها می داد، مومنان منتظر پیامبربعدی بودند. این روال از حضرت آدم تا حضرت خاتم (ص) ادامه داشته است. مانندانتظاری که بنی اسرئیل برای آمدن حضرت موسی کشیدند وموسی به عنوان منجی آمد وهمین جور انتظارآنان برای آمدن حضرت عیسی و سرانجام در انتظار بعثت پیامبراسلام خاتم النبیین. این ها مهمترین فرازهای انتظار درطول تاریخ بشریت بوده است. البته انتظارنمونه های دیگری هم دردنیا دارد مانند امید به پیشرفت، توسعه، کسب آزادی و.....

آقای مشایخی درادامه سخنان خودبه انتظار از دیدگاه تشیع پرداخت وگفت: با اینکه پیامبراسلام (ص) خاتم پیامبران بود و فرمود الیوم اکملت لکم دینکم و.....این سئوال مطرح است که شیعه ازانتظار به دنبال چیست؟ بشر کی به این بلوغ می رسد که دیگر نیازبه انتظارنسبت به آینده نداشته باشد. وبه سخن دیگر، انتظارها درطول تاریخ کی به پایان خواهدرسید؟ جواب اینکه درست است که پیامبر، خاتِم  انبیا بود و پس از هدایت پیامبر نیازمند پیامبردیگری نیستیم او دین کامل رابرای ما آوردو به بشریت عرضه کرد اما ازاین جهت نیازمند ظهور امام زمان هستیم چون به دین پیامبر به طورکامل عمل نشد وتحقق نیافت. دین پیامبر می بایست با دوبال قرآن واهل بیت حرکت کند اما پس از پیامبر، ولی خدا راخانه نشین کردند واین چگونه دین کاملی می تواندباشد؟ پیامبر فرمود: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی. پیامبر دین خاتم وکامل را آورد ودر آن هیچ تردیدی نیست. اما مسلمانان درست به آن عمل نکردند بنا براین درست است که گفته شود که به واسطه وجود مبارک امام زمان وظهور آنحضرت، ما به سوی ختم نبوت به پیش می رویم. این ویژگی است که انتظار مارا از انتظارسایر جوامع متمایز می سازد.  با ظهورامام زمان، انحرافاتی که پس ازپیامبراکرم در دین رخ داده بود ازبین خواهدرفت واین آخرین انتظاری است که بشریت با آمدن امام زمان، دیگر نیازی به انتظار دیگری نخواهد داشت.

آقای محمد معین الدین ازدیگر سخنرانان بود که اهمیت اعتقاد به دکترین مهدویت را درزندگی مسلمانان موردبحث قرارداد. وی گفت: حدیث: من مات ولم یعرف امام زمانه فقدمات میته الجاهلیه، حدیثی است که نزدشیعه واهل سنت ازاعتبار بسیار بالایی برخورداراست. معرفت نسبت به امام زمان، برای هرشخص مسلمان وظیفه بسیارمهمی است. تنها اختلاف شیعه واهل سنت دراین خصوص این است که شیعه معتقداست که امام مهدی در سال255 هجری درچنین شبی متولد شده اما اهل سنت مدعی است که اوهنوز متولد نشده است.

آقای محمدعبدالقدوس سخنران بعدی بودکه سخنانش را دردوبخش یکی فضیلت پرداختن به اعمال وعبادات دراین شب ودیگری درباره مقام وشأن حضرت بقیه الله الاعظم در آیات وروایات ونیز درسیره وپیشوایان معصومین (ع) پرداخت. به موجب آن روایات، حضرت حجت (ع) وقتی ظهورکند، جهانی که سرشار از ظلم وستم قرارگرفته است را به معنای واقعی پرازعدل ودادخواهد ساخت. واینها نکاتی است که زندگی درسایه انتظار را برای هرمسلمانی معنا می بخشد.

این مراسم با خواندن دعای کمیل و انجام اعمال وعبادات مخصوص این شب تا سحرادامه یافت و ازحضار برای سحری پذیرایی به عمل آمد.




١٤:٣٩ - پنج شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٤٥٤٨    /    تعداد نمایش : ١٩٨



خروج




صفحه اصلی > صفحه نمایش اخبار سایت 
مناسبت روز

پیوندها